Let’s travel together.

جاذبه های دیدنی قشم

0

سلام به دوستان گلم

امروز میخوایم با هم بریم جنوب، به بزرگ­ترین جزیره­ی خلیج فارس یعنی جزیره زیبای قشم، پر از جاذبه­های دیدنی

مسیرهای رسیدن به قشم

سه تا مسیر برای رفتن به قشم وجود داره:

اولین مسیر، مسیر هوایی هست و پرواز مستقیم به قشم، اما برای دو مسیر دیگه باید خودتون رو به استان هرمزگان برسونین.

اگر میخواین با ماشین شخصیتون برین اول باید خودتون رو به بندر پل که در 10 کیلومتری بندر خمیر و 60 کیلومتری بندر عباس قرار داره، برسونین و از اونجا با لندینگ كرافت مسیر 1800 متری رو طی می کنین و به بندر لافت قشم می رسین. اسکله های پل و لافت به صورت 24 ساعته فعال هستند.

اما اگر می خواین با تندرو، اتوبوس دریایی یا لنج برین، باید به اسکله­ی مسافربری شهید حقانی برین و از اونجا طی یک مسیر دریایی یک ساعته به قشم زیبا می­رسین. ساعت کار معمولا از 6 صبح تا 23 هست، اما در بعضی فصل ها تا 22 یا 24 هم میشه، پس بهره حتما از اسکله بپرسین تا برای برگشت به مشکل برنخورین. (شکل 1 و 2)

برای برگشت از قشم هم باید خودتون رو به اسکله شهید ذاکری برسونین، یعنی همونجایی که اولش پیادتون می کنن.

مسئله مهم برای رفتن به قشم توجه به شرایط آب و هوایی هست، خیلی روزها به خاطر باد و امواج برای یک یا دو ساعت شناور حرکت نمی کنه و اگر وضعیت خیلی نامناسب باشه میتونه حتی چند روز طول بکشه.

اگر تنها هدفتون از رفتن به قشم و درگهان خرید هست، که هیچی همین راهو برین و از طریق تاکسی به مرکز خریدهایی مثل سیتی سنتر قشم 1 و 2 برین (شکل3). البته قیمت های درگهان بهتر است.

سیتی سنتر یک و دو، در دو طرف خیابان قرار دارن و با یک پل از داخل ساختمون به هم وصل میشن. تو این مسیر می­تونین یک سری از کارهای سنتی زیبای قشم رو ببینین. (شکل 4 و5)

اما و اما. این همه راه میخواین برین تا قشم فقط برای خرید؟ واقعا ارزششو داره؟ اگر بخواین شب در قشم بمونین خونه و هتل هست.

مسلما اینکه بدون ماشین و آشنایی مسیر با تاکسی برین به جاهای دیدنی براتون گرون میفته، پس پیشنهاد می­کنم از تورهای نیم روزی و یک روزی قشم استفاده کنین که معمولا مسیر حرکت اسکله شهید حقانی هست، اما میتونین باهاشون هماهنگ کنین که مثلا از قشم بهشون ملحق شین. این تورها بر اساس جاهایی که میرن و امکاناتی که فراهم میکنن قیمت های مختلفی دارن از 50 هزار تومان تا 300 هزار.

از جاهای دیدنی قشم میشه به دره ستارگان، جزیره ناز، جزیره هنگام، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار خربس، غار نمکدان، سد گوران، دره تندیس‌ها، دره مجسمه‌ها، دره سکوت و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد.

پس در این مقاله سعی می­کنم برخی از جاهای دیدنی رو بهتون معرفی کنم تا بدونین که وقتی رفتین قشم دوست دارین کجاها رو ببینین.

اینم بگم ژئوپارک قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه هست که تحت حمایت یونسکو هست. منظور از ژئوپارک هم آثار باستانی، زمین شناسی، بوم شناسی، فرهنگی و طبیعی هست.

روستای گوران

خونه های خشتی و قدیمی، تنگه چاه کوه (کاویر)، سد گوران و کارگاه لنج سازی.

میتونین سوار این لنج ها بشین و باهاش به جنگل حرا برین و با هماهنگی براتون غذای محلی درست میکنن. فک کنین، یه نهار دریایی خوشمزه وسط دریا. تازه بعضی از این لنج ها ابزار موسیقی هم دارن. و اگر بچه های خوبی باشین سکان کشتی هم ممکنه بدن دستتون 😊

و یک صحنه فوق العاده. وقتی کلی لنج رو وسط دریا می­بینین فکر میکنین تو یه فیلم تاریخی هستین و ارتش آرتمیس داره حمله میکنه. (شکل6-11)

دره ستارگان (استاله کفته)

یک عارضه طبیعی که براثر فرسایش خاک، تندباد و رگبار در طی قرن ها به وجود اومده، اما بومیان قدیمی اعتقاد داشتند که این دره بر اثر افتادن ستارگان به وجود اومده و داستان هایی از جن ها و ارواح سرگردان دارن.

یک مسیر مشخص شده ای رو طی میکنین تا در نهایت به بالای این دره میرسین و میتونین شکل ایت=ن دره رو از بالا مشاهده کنین و از مسیری دیگه بر میگردین به پایین. (شکل 12 و 13)

جزایر ناز

دو جزیره در فاصله یک کیلومتری از ساحل قرار دارند، که در هنگام جزر میتونین پیاده یا با ماشین برین به این جزیره و منظره خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم رو مشاهده کنین. اما مسلما اگر میخواین به داخل جزیره برین باید حواستون به ساعت جزر و مد باشه، تا یه وقت مثل سریال پایتخت وسط دریا گیر نکنین 😊.

تو ساحل اون ناحیه میتونین شتر سواری هم کنین. فقط خودتون رو آماده کنین چون موقعی که شتر میخواد بشینه یکم شرایط ترسناکی پیش میاد و احتمالا جیغتون میره هوا 😊 (شکل 14)

از سایر تفریحات قشم میشه به غواصی و تماشای دلفین ها اشاره کرد. البته برای دیدن دلفین ها باید صبح خیلی زود برین و متاسفانه باید بهتون بگم که هیچ دلیلی وجود نداره که هر وقت رفتین بتونین ببینینشون. چون خیلی وقت ها دلفینا نمیان به اون منطقه و بپر بپر نمی کنن☹

در طول این مسیرها هم که میرین میتونین کلی مسجد و بادگیر و چیزهای جالب ببینین

رستوران های سنتی زیادی هم وجود داره. مثل رستوران اقامتی بادگیر قشم که موزه بوم شناسی محسوب میشه و میتونین غذاهای خوشمزه رو داخل اتاقک­های سنتی میل کنین و از آثار سنتی این اقامتگاه هم دیدن کنید. (شکل 15)

به جرئت میتونم بگم سفر به قشم یکی از لذت بخش ترین سفرهای زندگیم بود به خصوص قسمت لجن سواریش. حتما اگر رفتین قشم یه سر به روستای گوران بزنین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.